POLITIK ER AT VILLE – OG KUNNE!
Der kan være mange grunde til at gå ind i politik. Det er der også for mig, når jeg stiller op som lokalt medlem af Folketinget for de Konservative. En af de vigtige årsager er, at jeg er harm over den måde, vi bliver behandlet på i Helsingør og Nordsjælland hvad angår infrastruktur i form af manglende udbygning af motorveje, betaling for at benytte den nye bro ved Frederikssund, og ikke mindst problemerne med driften og de støt stigende priser på Kystbanen.
Vi taber turistindtægter
Der er mange gode kræfter, der kæmper for forbedringer på Kystbanen, men hjælper det? Tja… Pendlerforeningen gør et stort stykke arbejde, kommunerne er ganske aktive, og senest så jeg et godt indlæg, skrevet af en række ledere for erhvervs- og turistorganisationer i Hovedstadsområdet og lederne for de meget besøgte museer i vores lokalområde.
I indlægget opridses de generne, som vi kun kender alt for godt:
Forsinkelser, aflysninger, slidte tog, overfyldte togsæt, fejl på signalsystemer, iskolde kupeer om vinteren og mangelfuld trafikinformation. Men en særligt interessant pointe er, at udover generne for pendlerne, så rammer problemerne på Kystbanen også turismen i Nordsjælland – og særligt i Helsingør – i en grad der medfører mærkbare tab af turistindtægter.
Det er et aspekt, der mig bekendt ikke tidligere har været belyst så klart, som det gøres af de pågældende forfattere af indlægget. Professionelle mennesker, der ved hvad de taler om! Og det er samtidig endnu et stærkt argument for, at der må gøres en alvorlig indsats for forbedringer af de statsligt finansierede trafikårer til og fra Helsingør, og at der må ofres markant flere ressourcer end tilfældet er i dag. Det kan ikke gå hurtigt nok. Det gælder både for Bane Danmark, for DSB og for Folketingets Trafikudvalg!
Rapport anviser straks-forbedringer
Kommunerne i Nordsjælland har bedt de rådgivende ingeniører (COWI CONSULT) om en rapport om mulige forbedringer på Kystbanen på både kort og langt sigt. Det viser sig, at der er en række muligheder for at forbedre driften her og nu UDEN de helt store omkostninger. Det er forbedringer, som DSB og Bane Danmark bør få gennemført hurtigst muligt. Det er nu de skal vise, at viljen og evnen er til stede. Der er ingen undskyldninger for, ikke at gennemføre de straks-forbedringer, som COWI anviser. Der bør samtidig laves en plan for langsigtede løsninger i form af nye tog m.m. Samt ikke mindst færdiggørelsen af Hillerød og frederikssundsmotorvejene. Dette bør inddrages i samtlige forhandlinger af kommende finanslove, og det vil jeg arbejde for kommer til at ske, som lokalt konservativt medlem af Folketinget.
Jeg kan og jeg vil!
Det er glædeligt at kommunerne i Nordsjælland er begyndt at arbejde sammen om, at få staten til at gennemføre alle de nødvendige trafikprojekter – både tog og motorvej – der for længst burde have været klaret. Det giver også håb, at folketingsmedlemmerne fra Nordsjælland på tværs af parti skel presser på. Det arbejde deltager jeg i med fuld styrke. Faktisk var det Anker Jørgensen der som statsminister i min barndom sagde, ”Politik er at ville”. Skønt repræsentant for et andet politisk parti, er jeg enig – men vil dog tilføje ”og kunne! ” Det er i bund og grund derfor jeg stiller op til Folketinget som lokal repræsentant for borgerne i Nordsjælland. Jeg TROR på at politik er at ville – og kunne!
Birgitte Bergman, Folketingskandidat (C), Helsingør-kredsen