Styr på migrationen

Det er det afgørende, at vi arbejder sammen med EU og styrker de ydre grænser markant. Nej tak til en internt fordeling af flygtninge.  Det er den helt forkerte håndtering af resultatet af menneskesmuglernes gerninger. Ja tak til målrettede investeringer og handel, så vi fordrer en positiv udvikling for almindelige mennesker, der hvor de er, og sikrer nødvendige råstoffer til den grønne omstilling i Europa og verden.

Det er sund fornuft og vil styrke tryghed og sikkerhed i Danmark.

Danskerne skal fortsat kunne føle sig trygge i Danmark, men i en tid med voldelige konflikter i flere dele af verden trænger flygtningestrømme sig på ved Europas grænser.
De aktuelle globale udfordringer med krige og klimaforandringer, gør at EU’s sammenhængskraft truet.

Derfor skal vi sikre EU’s ydre grænser. Fordi det først og fremmest er umenneskeligt, at overlade børn og forældre i armene på menneskesmuglere. I 2022 menes op mod 100.000 migranter at have krydset grænsen til EU gennem den centrale del af Middelhavet.

Vi skal være realistiske og ærlige, når vi taler om EU’s ydre grænser. Europa hverken kan eller skal huse alle de mennesker, som måtte ønske at komme til Europa.

Det stiller krav til EU. Derfor mener jeg, at EU skal gøre mere for at sikre sine ydre grænser. Det kan f.eks. være gennem en øget indsats i konflikternes nærområder i form af EU-finansierede flygtningecentre, styrket grænsesamarbejde gennem EU’s grænseagentur, Frontex, og patruljering af Middelhavets migrationsruter.

Det kan f.eks. også være, at EU på langt sigt skal arbejde for en bedre samhandel med den afrikanske union, således at vi sikrer en større stabilitet i Afrika og undgår de store flygtninge strømme. Det kræver nul tolerance over for korruption.

Samhandel og frihandel er et af svarene på, at sikre stabilitet i Europa og ikke mindst vores nationale stabilitet.

EU bør nu og her afsætte langt flere penge til Frontex, så vi får stoppet den illegale migration til lande som Grækenland og Italien. Det er et fælles ansvar at sikre vores fælles ydre grænser, og det er en indsats, som også gavner Danmark.

Flygtninge hjælpes bedst i nærområderne – ingen masseindvandring til Europa

Jeg mener, at EU har et ansvar i forbindelse med humanitære katastrofer rundt omkring i verden. Men jeg mener ikke, at løsningen er at flytte folk til Europa. Vi skal hjælpe folk, der hvor de befinder sig; i nærområderne. Derfor ønsker jeg, at EU styrker sine ydre grænser og styrker den lokale indsats i konflikt- og kriseområderne.

Flygtninge hjælpes bedst i nærområderne – ingen masseindvandring til Europa.

• At EU i højere grad prioriterer en styrkelse af de ydre grænser gennem EU’s grænseagentur Frontex og intensiverer patruljeringen af Middelhavets flygtningeruter. Derfor skal Frontex udvides til at bestå af 10.000 ansatte i det operationelle personale hurtigst muligt og med mulighed for yderligere udvidelse, hvis presset mod EU’s ydre grænser stiger.

• Et opgør med det asylsystem, som giver ret til ophold i Europa, så snart mennesker med et beskyttelsesbehov sætter fod på europæisk jord. Konkret vil vi arbejde for EU-finansierede flygtningecentre i konflikternes nærområder, så flygtninge kan få hjælp tættere på.

• At flere afviste asylansøgere, sendes retur. Derfor er det et selvstændigt mål, at flere hjemsendes, så EU ikke destabiliseres yderligere af migrantstrømme.

• En vidtrækkende investeringsplan for Afrika gennem EU. Fokusset på Afrika bør omfatte betingelser om effektivt samarbejde mellem respektive landes regeringer i migrationsspørgsmål, såsom systematisk modtagelse af egne statsborgere.

• At udviklingspolitikken i Europa knyttes til handel med afrikanske lande med henblik på at skabe job i Afrika, så flere kan se en fremtid for dem selv og deres familie, hvor de er.