Klima & biodiversitet

Jeg vil arbejde for ambitiøse klimamål, og sikre at klimaloven bliver implementeret i Europa. Det er vigtigt for mig, at danske virksomheder står stærkt i EU og verden. Væk med lange godkendelses-procedurer, bureaukrati og benspænd. Det handler om at skabe nye grønne arbejdspladser i Danmark. Og et nyt grønt væksteventyr med danske arbejdspladser.

Vi skal udbygge vedvarende energi og elektrificering, så vi ikke er afhængige af diktaturstater. Nej tak til ildsvind, ja tak en CO2 afgift på landbruget, rent drikkevand, og levedygtige søer og have. Mere natur og biodiversitet. Strengere krav til farlige kemikalier i forbrugerprodukter.

Connie Hedegaard har altid været et stort forbillede for mig. Jeg deler hendes visioner og engagement for den grønne omstilling.

Vi står i dag over for et afgørende øjeblik i vores historie. Et EU-valg, der ikke blot handler om politiske linjer, men om vores fælles fremtid og den planet, vi kalder hjem.

Klimaforandringerne er ikke længere en fjern trussel, men en umiddelbar udfordring, der kræver handling nu.

EU skal være garanten for at implementere høje klima mål. Jeg mener, at EU skal være bannerfører i denne kamp.

Skovbrande, oversvømmelser, voldsomme haglbyger og ekstrem hede er ikke længere usædvanlige hændelser i verden, og den alvorlige udvikling understreger nødvendigheden for klimahandling. En opgave som kræver samarbejde og fælles handling på tværs af EU-medlemslandene.

Klimaudfordringer holder sig ikke til landegrænser, men påvirker os på tværs af grænser og kræver derfor fælles indsatser i forhold til eksempelvis udledning af CO2.

For det Konservative Folkeparti er en løsning på klimaudfordringerne vores generations største opgave. Det er og har altid været konservativt hjerteblod, at vi skal give samfundet videre til kommende generationer i en bedre stand, end vi modtog det.

I Danmark kan vi ikke bare slå ring om os selv. Vi skal arbejde proaktivt for ambitiøse målsætninger i EU og i resten af verden.

Danmark skal spille en central rolle i denne grønne omstilling i EU.

Vi har viden, teknologi og viljen til at være et foregangsland i kampen mod klimaforandringer.

Vi har danske virksomheder som er stærke inden for vind, sol, vand og brint.

Vores forsyningssikkerhed er afgørende. Vi skal arbejde for mere vedvarende energi i Europa, ikke kun for miljøets skyld, men også for at sikre vores energiuafhængighed.

Vi skal bidrage med egen viden og eksportere vores løsninger til resten af EU, så flest muligt lande bidrager til den grønne omstilling gennem grønne løsninger. Kun sådan sikrer vi grøn omstilling.

• Fælles ambitiøse klimamål for hele EU, som sikrer tempo i den grønne omstilling i hele Europa. I dag har EU et fælles klimamål om 55 pct. reduktion i 2030 og klimaneutralitet i 2050. Dem skal vi arbejde for opfyldes, og at implementeringen af nødvendig klimahandling ikke udvandes. Her er Det Konservative Folkeparti en afgørende stemme i den største og mest magtfulde gruppe EPP (European Peoples Party) i Europa Parlamentet.

• At hele EU skal forsynes med grøn energi, hvad enten det er i vores hjem, på vejene eller i industrien. Energisektoren står for 75 pct. af EU’s samlede CO2-udledning, og derfor er omstillingen til grøn energi et af de steder, hvor potentialer for CO2-reduktioner er størst.

• At sikre forsyningssikkerheden og skabe energiuafhængighed fra udemokratiske magter. Det betyder, at vi skal overveje alle energikilder, som kan indgå i det europæiske energisamarbejde – herunder ny generation kernekraft på sigt. Specielt de nordiske lande skal være hinandens ’batterier’. Norge er gode på vand, Sverige på atomkraft og Danmark på sol & vind.

• At energien bliver brugt effektivt og at overskudsvarme udnyttes bedre, end tilfældet er i dag. I dag vurderes det, at den uudnyttede overskudsvarme i EU svarer til alle europæiske husstandes energiforbrug.

• Danmark skal være de nye El sheiker. Eksportere grøn strøm til hele Europa.

Vi skal accelerere elektrificeringen og den grønne omstilling af tungere transport blandt andet ved hjælp af teknologier som Power-to-X. Derfor skal EU samarbejde om en fremtidssikring af energiinfrastruktur, for eksempel rør, så vi kan eksportere både brint og Power-to-X til resten af Europa.

• Europa skal være mere selvforsynende også når det gælder råvarer. 93% af nogle af de mest kritiske råvarer kommer fra Kina og Afrika. Det er et sikkerhedsmæssigt problem.

• Vi skal forsat sikre midler til forskning og innovation til Horizon Europa, som er EU’s vigtigste finansieringsprogram for forskning og innovation. Og som tackler klimaforandringer, bidrager til at nå FN’s mål for bæredygtig udvikling og styrker EU’s konkurrenceevne og vækst.

• Strengere krav til farlige kemikalier i forbrugerprodukter, hvor der i dag findes et alternativ, så færre kemikalier ender i naturen og forurener vores miljø.

• Cirkulær økonomi, der sikrer genbrug og forsvarlig anvendelse af ressourcer. Derfor bør EU’s strategi for cirkulær økonomi indeholde bindende mål for blandt andet nedbringelsen af affald og materialeforbrug.

• At havstrategidirektivet revideres i en ambitiøs retning og implementeres af alle medlemslande, så vi kan beskytte både dyre- og plantearter i hele EU, både til lands og i havet.

• Skrappere krav til fiskeri og havmiljø, bindende mål for havmiljøets tilstand og et bæredygtigt fiskeri i hele EU.