Et stærkt Danmark i EU

EU’s indre marked har været en succeshistorie. Takket være det indre marked kan mennesker, varer, kapital og tjenesteydelser bevæge sig frit rundt i EU. Det er netop på grund af det indre marked, at vi kan arbejde, bo, handle og studere i et hvilket som helst EU-land. Det er vigtigt, at danske virksomheder står stærkt og får bedst mulige betingelser for samhandel med andre land og i EU.

Særligt for en lille, åben økonomi som Danmark, giver internationalt samarbejde og samhandel store gevinster. Vi er afhængige af eksport og import til og fra andre lande. Det indre marked har været en af de grundlæggende drivkræfter for, at danske virksomheder har kunne vækste i den grad, der er tilfældet. Danmarks økonomi er således dybt afhængig af vores samarbejdspartnere i EU.

Jeg vil arbejde for at styrke og liberalisere det indre marked ved at fjerne overflødige hindringer for handel mellem både forbrugere, iværksættere og virksomheder, så eksempelvis handel med serviceydelser og den grænseoverskridende internethandel fungerer. Der skal være ensartet håndhævelse, så forbrugere og virksomheder oplever ens spilleregler. Det gælder også fælles retningslinjer for tech-giganter og sociale medier.

Derfor er vi nødt til at værne om det indre marked. Vi skal beskytte den frie bevægelighed både for varer, tjenesteydelser og arbejdskraft for at opretholde et stærkt og sammenhængende EU. Men vi skal ikke kun værne og beskytte, vi skal også styrke det indre marked. Potentialet er nemlig endnu større, og et mere velfungerende indre marked vil give danske virksomheder endnu bedre muligheder – både i Europa og i verden.

Danmark mangler hænder, og det er derfor vigtigt for dansk økonomi, at vi får lettere adgang til kvalificeret arbejdskraft. Reglerne skal indrettes, så vi kan tage imod kvalificeret arbejdskraft, som bidrager positivt til dansk økonomi, men uden at åbne for tilstrømning af velfærdsmigranter og personer, der ernærer sig ved tiggeri og anden lyssky beskæftigelse.

• At styrke det indre marked ved at fjerne unødige hindringer for handel mellem forbrugere, iværksættere og virksomheder. Derfor skal rammevilkårene være præcise og godkendelsesprocedurerne effektive.

• At fjerne bureaukrati for virksomheder, så små og mellemstore virksomheder nemt kan handle på det indre marked i Europa.

• At EU skal have mere hånd i hanke med den lovgivning, der vedtages, så det sikres, at medlemslandene rent faktisk gennemfører og overholder lovgivningen. Det vil øge Danmarks konkurrenceevne og være til gavn for dansk erhvervsliv.

• At styrke den frie bevægelighed for arbejdskraft, så danskere kan arbejde og uddanne sig i andre europæiske lande, og europæere på samme måde kan arbejde og bidrage i Danmark.

• At lave flere handelsaftaler med lande uden for EU for at give danske virksomheder adgang til det voksende marked, der finder sted uden for Europas grænser.