Øget sikkerhed

Der er krig i Europa og syd for Europas grænser. Vi kigger ind i en mere urolig verden. Vi er tvunget til at kunne mere selv. Hurtigt. Derfor er der behov for at øge forsvarsinvesteringerne og samarbejde om udvikling og anskaffelse af materiel. Europa skal samarbejde med USA, men stå stærkere i egen ret, når det kommer til den brede sikkerhedspolitik og forsvare demokratierne. Jeg vil arbejde for at sikre EU mod Rusland og andre fremmede magter, der vil vores frihed til livs.

Tidligere Udenrigsminister Per Stig Møller er et forbillede for mig. Verden har altid stået foran store udfordringer, men i disse år kigger vi ind i en mere urolig verden. Kan vores nationer og institutioner klare presset fra den voldsomme migration, de stigende klimaudfordringer, religionskonflikter og en ustyrlig global økonomi. Så længe vi tør se udfordringerne i øjnene, og tage aktiv handling, skal det nok blive lysere tider. Det deler jeg med Per Stig Møller.

Europa er den største sikkerhedsmæssig succes siden anden verdenskrig. EU er stadig et fredsprojekt. Efter vi fik EU har der været fred i det meste er Europa. Da Warsawapagten blev opløst brød Rusland sammen og vi fik krigen på Balkan.

Efter krigen blev Slovenien og Kroatien medlem af EU. Lande som i dag blomstre med fart på udvikling – særligt inden for turismen.

NATO er garanten for Danmarks sikkerhed, og er dermed det absolut vigtigste sikkerhedspolitiske organ for Danmark.

Det forsvarspolitiske samarbejde i EU-regi skal derfor ses som et supplement til NATO; men et vigtigt supplement, som kan styrke Danmarks sikkerhed.

Danmarks sikkerhedspolitiske situation er de seneste år blevet mere alvorlig. Verden er blevet mere usikker. Rusland har angrebet Ukraine, autokratier udfordrer den regelbaserede verdensorden, og en alvorlig situation udspiller sig i Mellemøsten.

Siden krigen i Ukraine brød ud, har EU ydet Ukraine humanitær, politisk, finansiel og militær støtte. Det skal vi fortsætte med, så længe det er nødvendigt. EU har også givet tilsagn om fortsat at vise solidaritet og yde støtte til de ukrainske flygtninge og de lande, der huser dem. Og Det Konservative Folkeparti vil arbejde for en fælles indsats på EU-niveau til genopbygning af Ukraine den dag, krigen måtte være ovre.

De sikkerhedspolitiske problemstillinger, vi står over for i disse år, deler vi med vores partnere i EU. Det er entydigt i Danmarks interesse, at vi samarbejder med ligesindede om at håndtere vores fælles problemer. Danskerne sendte et klart signal om netop dét, da et stort flertal valgte at afskaffe forsvarsforbeholdet. Den beslutning har utvivlsomt givet Danmark bedre mulighed for at varetage vores interesser i EU.

Gennem EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde har Danmark yderligere mulighed for at deltage i udviklingen af nye forsvarskapaciteter i samarbejde med ligesindede, herunder på cyberområdet. I en tid, hvor et stigende antal privatpersoner, virksomheder og offentlige myndigheder oplever, at cybertruslen er høj, giver det kun god mening, at EU samarbejder om også denne fælles problemstilling til fordel for alle medlemslande.

Jeg mener, at Danmark som udgangspunkt skal spille en aktiv rolle i såvel militære som civile missioner i EU-regi, der har til formål at styrke freden i verden, og at Danmark har fået en styrket position som fuldbyrdet medlem af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde. En beslutning om at udsende danske soldater besluttes – uagtet regi – af Folketinget.

• At det europæiske ben i NATO styrkes gennem øgede forsvarsinvesteringer og samarbejde om udvikling og anskaffelse af materiel – det letter muligheden for at samarbejde i operationer, nedbringer prisen på materiel og skaber robust forsyningssikkerhed.

• At Danmark tager aktiv del i PESCO-projekter, når det er til gavn for Danmarks interesser, og bidrager aktivt på områder, hvor Danmark har styrkepositioner.

• At Danmark arbejder målrettet for at få større andel og hjemtag i forsknings- og udviklingsprojekter i den Europæiske Forsvarsfond, med fokus på at styrke dansk forsvar og forsvarsindustrien.

• At Danmark fortsat støtter op om økonomisk og diplomatisk støtte til Ukraine, blandt andet gennem støtte til finansiering af EU-landenes våbenleverancer til Ukraine via Den Europæiske Fredsfacilitet.

• At EU skal udvikle en fælles og klar Kina-strategi, der sikrer, at EU taler med en samlet stemme over for Kina, og at det ikke lykkes Kina at splitte medlemslandene og modarbejde deres interesser.