Dette er Danmark!

Som lokal konservativ folketingskandidat i Helsingør-kredsen, synes jeg at der skal føres en fast og stram flygtninge og indvandrer politik. Men jeg synes også, at den skal være anstændig og nuanceret, og at vi skal føre dén politik vi gør, på et oplyst og reelt grundlag.

Danmarks styres via et repræsentativt demokrati. Ikke af brølet fra bodega-sladder.

Danmark skal IKKE åbne sine grænser for alt og alle. Danmark skal IKKE være socialkontor for hele verden. Danmark skal IKKE ”putte sig” i en falsk tryghed om, at vi sagtens kan tage mange flere udlænge ind i landet end vi allerede har. Det kan vi ikke – og det skal vi ikke!

Når dét er fastslået, skal vi væk fra den uværdige, hadske og primitive retorik, og nærmest nazistisk inspirerede tone i den offentlige debat – der næsten har udviklet sig til et kapløb partierne imellem om, hvem der kan sige flest og mest grimme ting om mennesker fra andre lande, i snart sagt ALLE sammenhænge og uden skelen til, hvem der er f.eks. indvandrere og hvem der er reelle flygtninge.

Det er mennesker vi taler om. Nogen skal være her og nogen skal ikke. Men generaliseringer er aldrig af det gode, og glemmer vi først vores anstændighed og værdighed, er der ikke langt til de ekstremer, som f.eks. det Trump repræsenterer.

Som datter er en socialdemokratisk tillidsmand på Helsingør skibsværft og en svensk (indvandrer) mor, er jeg opvokset med, at mennesker i Danmark – alle mennesker – skal vurderes på baggrund af det de yder og det de er. På deres indsats for fællesskabet. Deres arbejde, værdier og standpunkter.

Ikke udelukkende på baggrund af fordomme, tro og hudfarve.

Det synes jeg egentlig forsat er en sund indstilling. Ganske på tværs af politiske partier. Jeg synes NETOP at ”Danskhed” er en del af dét. Derfor synes jeg, at det skæmmer Danmark og alt det bedste i vores kultur, når debatniveauet hos f.eks. Nye Borgerlige og lign., tilsyneladende har nået et historisk lavpunkt, hvor man nærmest sidder tilbage med en fornemmelse af, at det kun er et spørgsmål om tid, før vi kollektivt vil blive opfordret til, at møde svært bevæbnede op på arbejde, i skoler og på uddannelsesinstitutioner.

Det skal vi IKKE – og den form for debat og argumentation (hvis man da overhovedet kan tale om argumentation) må vi aldrig tolerere i Danmark. Det skal vi – simpelthen – holde os for gode til.

Som Olof Palme sagde om netop dén debat – ved skæbnens uhyggelige ironi, kort før han blev myrdet på åben gade i Stockholm… af en etnisk svensker! ”Dette er Sverige, for fanden. Dette er Sverige! ”

På samme måde skal jeg i flygtninge og indvandrer debatten erindre alle om, at dette er Danmark!

Birgitte Bergman

Folketingskandidat (C)